Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med beskrivelser af udlandsrejser,  ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Fotos fra Bornholm 2023.

Ferie Præstekilde Møn og Brørup Jylland 2023.         Se foto.

Fra Hundested til Præstekilde, 172 km.
Fra Præstekilde til Søgården Brørup, 268 km.
Fra Brørup til Hundested, 275 km.

3 sept. 2023.

Ankom til Præstekilde hotel kl. 15.00 efter 2 timer og 15 min.

Stedet ligger jo lidt afsides, ca. 3 km. Fra Stege, når vi gerne vil besøge hele Lolland/Falster, men vi har jo selv valg det.
Der var i hvert fald smuk natur og omgivelser, men ingen parasoller eller gode stole. Værelset har ikke samme standard som Hotel Hammersø, men restauranten har til gengæld en mere varieret og god menu, nu må vi se hvordan det går de næste dage.

4 sept. 2023

Turen gik til Stege hvor vi så nærmere på byen, bl.a. så vi den gamle kirke med historie tilbage til 1200-1250 tallet, men ændret flere gange siden. Det er en meget stor og smuk kirke.

Efter at have gået rundt i byen spiste vi frokost midt i byen, og kørte så videre for at finde et sted hvor de lavede honning, det mislykkedes lidt, så vi kørte blot tilbage til hotellet.

Vi kørte efter kaffen, til Keldby kirke for blandt andet at se de meget smukke kalkmalerier, de var noget af det flotteste vi har set, måske bortset fra Sæby kirke.

Der skulle være en kirke mere med enestående kalkmalerier, og efter nogen tids søgning fandt vi Hjertingbjerg kirke, som vi mente det skulle være, men den havde lukket 16,45 og vi kom kl. 15,15.
Vi fandt senere ud af at det ikke var den kirke vi havde regnet med.

5. sept. Vi kørte til Møns klint og så det nye Geocenter området fra 2007, med biograf

Efter at have været lidt rundt i området gik vi ind og så på centret, og fik noget frokost.
Det viste sig at være et ganske spændende og interessant cent, som vi tilbragte et par timer på.

6. sept.
Først kørte vi til stege og fandt det sted hvor de lavede honning og mjød.
Efter et par smagsprøver købte vi en flaske Mjød og noget honning og honningkager.
På vej hjem handlede vi i Rema i stege og fik bl.a. noget pålæg og nogle drikkevarer.
Tilbage på hotellet spiste vi frokost og slappede lidt af, før vi kørte til Klintholm havn og tog med en turbåd der sejlede i to timer langs med Møns klint, så vi fik et godt indtryk af klintens storhed.

Vi kom til at sidde sammen med nogle søde mennesker (Torben) og Tove som boede i Maribo.
Til aften kom vi i snak med dem fra nabobordet og fik en hyggelig og spændende samtale med et ældre ægtepar.

7. Sept.
Vi kørte mod Nyord og gik en tur i Ulvshale skoven på ca. 8000 skridt, før vi kørte over broen til Nyord.

På Nyord parkerede vi og gik rund i byen og så på de forskellige boder og salgssteder, vi gik en tur i Havnen
og besøgte den lille kirke. Da klokken var tolv, åbnede der et spisested hvor vi fik en Flæskestegs sandwich.

Herefter kørte vi til Galleri Warrer og så på de forskellige kunstudstillinger og mange forskellige malerier
især var der mange af Bent Warrers malerier som vi var betagede af.
I det hele taget var det et fantastisk sted at besøge, og det gjorde heller ikke noget at priserne på dametøj var nedsat med 50%., så der blev købt tøj til Randi og et par lækre sko til mig.

Efter et par timer kørte vi tilbage til hotellet og slappede af resten af dagen.

8. sept.
Sidste dag på Præstekilde. Turen gik til Rødbyhavn for at besøge infocenteret om Femerntunnellen.
Det var ret spændende og oplysende, det er jo Europas største projekt.

Bagefter tog vi til Maribo og spiste frokost og fik så set Maribo domkirke, som vi har forsøgt at komme til at se 2 gange tidligere. En flot og stor kirke, men den manglede kalkmalerier, noget varmt og naturligt.

9. sept.
Dagen for afgang til næste destination, Brørup, så efter at have betalt, startede vi på de 268 km. Kørsel.
Med et besøg i Maribo, for at købe en såkaldt Lol-and., en træ-and med løst hoved
Hotel Søgaarden Brørup er et godt hotel, hvor vi blev budt velkommen med kaffe og lidt sødt.
Her manglede der også parasol og gode stole.

10. Sept.
Vi var lidt i vildrede hvad vi skulle foretage os i dag, det var gråvejr, det blev til udforskning af lokalområdet, bl.a. hvor vi kunne få noget at spise til aften søndag, hvor vi ikke kan spise på hotellet.

11. Sept.

Vi tog en tur til Esbjerg for at stifte nærmere bekendtskab med den gamle fiskerihavn, der nu er hjemsted for olieindustrien og vindmøller.
På torvet forsøgte vi at finde turistbureauet for af få et kort over Esbjerg, men folk fra byen vi spurgte, vidste ikke engang at der ikke var noget bureau hvor det plejede at være, men vi fandt da frem til det.
Efter at have spist frokost på torvet ved Dronning Louise Restaurant og Cafe, kørte vi til Blåvand, for at se nærmere på stedet og Vesterhavets strand.  Vi sluttede af med en dejlig is, før vi kørte retur til Hotel Brørup.

12. Sept.

Sidste dag hvor vi besøgte Skibelund Krat, der er det vigtigste mødested for dansksindede på begge sider af Kongeåen, bagefter kørte vi ned og parkerede ved Kongeåen og gik et par hundrede meter hen ad Hærvejen.
Derpå kørte vi til Museet Sønderskov for at se det, og få en let frokost, men desværre havde restauranten ikke åben mandag og tirsdag, så vi kørte tilbage til Brørup og spiste rester på værelset.
Vi fik så lige en regnbyge.  Da den var overstået, gik vi en tur rundt i et anlæg og ned til byen og tilbage til Hotellet.

13. Sept. Hjemrejse.

Det blev til at vi kørte de 275 km i et stræk, vi havde først regnet med at spise frokost i Frederikssund, men da vi fik drejet ned over den nye bro i stedet for den gamle, blev det lidt bøvlet, så vi fortsatte til Frederiksværk for at få et par stykker smørrebrød i centreret, men det havde de ikke mere, så vi fik først noget da vi var kommet hjem.

En lang ferie var slut, og den gav os nogle tanker om hvad vi skal i fremtiden.
Vi har foretrukket Bornholm i flere år, men var lidt træt af rejsen med bl.a. færgefart. Derfor ville vi prøve noget andet, og vi havde tidligere talt om Møn, Lolland og Falster, og havde også Fyn og Nordjylland i tankerne. Turen i år til to ellers udmærkede Hoteller, havde den stor mangel at der ikke fandtes nogen form for skygge, hvilket havde en stor betydning med den varme vi havde o september i år.

Det ender derfor nok med at vi vender tilbage til Bornholm, i hvert fald senest efter Fyn og Nordjylland.