Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Fra 28. august til 5. september 2017

Mandag den 28. august 2017.08.30

Vi kørte kl.9.05 til færgen og derfra til Odden hvorfra vi sejlede kl.10,45 og var i Århus kl.12.00 hvor vi havde svært ved at finde den rette vej fordi der ingen skiltning var.

Vi tog direkte til Støvring  hvor vi var kl.13,15, for at besøge familie og hvor vi fik frokost og kaffe. Ved 16,30 tiden kørte vi videre til Hjallerup kro, der var vores første stop med to overnatninger.
Aftensmaden på tre retter var buffet, og ganske udmærket.
Morgenbordet var noget spartansk i forhold til hvad vi ofte har oplevet, men OK.

Tirsdag den 29.o8.17

Vi skulle have været på Voergård, men heller ikke denne gang lykkedes det for os, den 27 aug. var den sidste dag de havde åbent hver dag, fra den 2. sept. Havde de kun åbent lørdag søndag.
Vi tog derfor til Hirtshals og så Nordsø Oceanariet, hvilket var en spændende oplevelse, derpå slog vi et smut ind om Hjørring hvor vi så Håndværkernes hus, hvilket var rigtig interessant. Vi gik en tur i selve byen men det er jo ikke noget man bare gør på en halv time og vi havde lovet komme på endnu et familiebesød og havde lovet at vær der ved ca. 14,30 tiden for at drikke kaffe, få sludret lidt og set på kvarteret, som for øvrigt havde nogle rigtig flotte huse.

Onsdag den 30.08.17

Turen skulle nu gå til Herning, men først skulle vi besøge Fur for at se på den meget spændende natur. Vi kørte ind på et informationscenter og fik et kort over Fur, hvorpå vi kørte til Museet og spiste vores mad. Så kørte vi til P-pladsen ved Fur Bryghus og gik derfra til Knudeklinterne, en lidt anstrengende tur men med fuld valuta for besværet.
Næste stop var Den Røde Sten, nu regnede det lidt, men ikke mere end at vi fik en dejlig tur langs stranden til stenen. Turen gik derpå tilbage til Museet for at se hvad de havde, men vi så ikke udstillingen.

På vejen til Fur kom vi forbi Vitskøl Kloster, som vi selvfølgelig også skulle se. Vi var ikke inde og se selve klosteret da det der er kursuscenter men blev enige om at vi burde havde haft mere tid til at se haven, men måske en anden gang.
Østergårds hotel er et af de bedre, og vi fik en dejlig aftensmad inden vi trak os tilbage for at slappe af efter en lang dag med megen kørsel.

Torsdag den 31.08.17

Efter morgenmaden tog vi den med ro, der var jo ingen grund til at stresse for dagens mål, middelalder borgen Spøttrup, havde ikke åben før kl. 10.00.

Det var også rigtigt hvis man skulle købe en billet i informationscentret. Men fra den parkeringsplads vi benyttede, var der ingen oplysninger om hvor man skulle købe billet, og da vi spurgte nogle unge mennesker vi mødte, fik vi at vide at de blot var hoppet over indgangsapparatet og at der ikke var nogen kontrol.
Da vi ikke kunne se noget sted hvor vi kunne købe billetter, gjorde vi det samme.

Det var meget spændende at se den gamle borg igen og få opfrisket hukommelsen.

Vi kørte derpå til Hjerl Hede for at se om det var noget interessant, men det så ud til at være det samme, som vi har oplevet før andre steder. Restauranten lå inde på området, man skulle altså betale entre hvis man ville spise frokost der, så det opgav vi og kørte til Herning igen for at se tekstilmuseet.
Men med en gammel GPS og dårlig skiltning var det ikke så lige til, men heldigvis taler de nogenlunde dansk i Jylland så vi kunne spørge om vej.
Det var også ulejligheden værd, også selv om de var ved at lave om på udstillingen, og vi derfor kom gratis ind. At se de fantastiske maskiner, hvor både Storm P. Georg Gearløs godt kunne gå hjem og lægge sig, det var en stor oplevelse, og gav lyst til at komme tilbage, når det hele var klar til foråret, så man kan komme til at se det meste i funktion.

Fredag den 01.09.17

Afgang fra Herning kl. ca. 9.00 mod Silkeborg, men først skulle vi lige se på den berømte skulpturpark og det blev en god oplevelse. Vi så Carl Henning Pedersen og Else Alfelts museum udefra, for der var ikke åbent før kl.10,00. Men vi fik set den fantastiske mur, der udsmykker Angligårdens indre mur på over 1000m2.
Derpå kørte vi til Silkeborg, fik set lidt på torvet og fandt ned til Hjejlen som vi fandt ud af, at den netop fra nu kun sejlede lørdagen og søndag, men lørdag var der fuldt booket, så vi reserverede til søndagen.

Vi kørte så til Moosgaard Museum, som vi havde hørt en del om. Det var også en meget stor oplevelse at se udstillingen om vores forfædre, men det var så overvældende at man nærmest følte sig hjælpeløs.
Det var simpelthen svært at rumme alle de mange indtryk, men vi fik et godt og spændende indtryk af udstillingen.

Herefter besluttede vi at køre direkte til vores hotel i Korning ved Horsens, efter megen kø kørsel kom vi da til hotellet som viste sig at være rigtig godt.

Lørdag den 02.09.17

Efter morgenmaden kl. 08.00 kørte vi mod Horsens havn for at se hvad Martin havde lavet på kajen i havnen. Det var meget flot og imponerende og jeg blev stolt over at ens søn har stået for det.

Vi gik derfra og op til gågaden, hvor vi oplevede en meget levende og spændende gade. Efter et smut ind i kirken gik vi tilbage til bilen og kørte, efter flere genvordigheder med GPS’en, til Fængselsmuseet Horsens Statsfængsel. Vi fik først lidt frokost i en café i forgården, hvorpå vi gik med på en rundvisning for at få så godt et indtryk som muligt af det gamle fængsel.
Det var dog noget langtrukkent, men vi fik da et nogenlunde indtryk af forholdene i fængslet, som åbnede 20. maj 1853, og lukket i 2006. Vi syntes at vi havde set nok for den dag og kørte derfor til hotellet for at slappe af resten af dagen, inden vi skal sejle med Hjejlen næste morgen og derefter skal køre til Rødekro.

Søndag den 03.09.17

Kl. ca. 9,00 kørte vi mod Silkeborg for at komme ud og sejle med Hjejlen, vi fandt nemt en P-plads og havde god tid til vi skulle sejle.
Det blev en rigtig dejlig tur, hvor vi havde tørvejr og sol på meget af turen, der er jo fantastisk smukt i Silkeborg ogjo  ikke mindst på søerne, med verdens ældste kulfyrede Hjuldamper Hjejlen.
Det må være nogle voldsomme priser man skal give for de huse langs søen.

Vi var retur kl. 14,00 og efter en tur på torvet hvor vi hyggede os lidt, kørte vi mod Rødekro hvor vi tjekkede ind ca. 16,30.

Værelset var ikke så stort som det på Korning kro, men dog udmærket, det lå ved jorden og tæt på p-pladsen, hvilket jo var et plus.

Mandag den 4.09.17

Efter morgenmaden kørte vi til Kruså for at handle ind hos Fleggaard, da vi have fået brugt nogle penge på diverse indkøb, kørte vi mod Aabenraa, men holdt ind et sted på vejen for at slappe lidt af og få noget at spise.

Da vi kom til Aabenraa fandt vi et Informationskontor, hvor vi fik et kort over byen og lidt oplysninger, i to andre byer havd man nedlagt informations kontorene.
Vi fulgte det kort vi havde fået og gik ned til slottet Brundlund som selvfølgelig havde lukket da det var mandag.
Vi fortsatte efter kortet rundt i en del af byen, hvor det gik ret meget op og ned. Vi måtte dog spørge igen på informationskontoret hvor de havde en fødevare forretning for sådan en var vi ikke stødt på rundt i byen.

Da vi havde fået købt ind, satte vi os op på torvet for at få en kop kaffe, men det blev nu til en dessert og en Is-kakao.
Vi kom til at sidde ved siden af to herre der var født i Aabenraa. De fortalte os alt hvad vi ville vide om Aabenraa, og de var vældig hyggelige at snakke med, så det var også en god oplevelse.

Ved ca. 15 tiden kørte vi tilbage til Rødekro.

Tirsdag den 5.09.17

Det var så den sidste dag på turen, og da vi ikke kunne komme til at besøge Frøslev lejren i går på en mandag, ja så måtte det altså blive en tur tilbage til grænsen til Tyskland, inden vi satte næsen hjemover.

Der var jo god tid da de først åbnede kl. 10,00, så vi kunne tage det med ro med at få pakket og spise morgenmad.
Vi så først lidt af udstillingen om de FN missioner som Danmark har deltaget i, når man sådan bliver præsenteret for det, er man overraskede over hvor mange missioner det egentlig drejer sig om.

Men det var jo det der foregik under og efter 2. verdenskrig vi var kommet for at se nærmere på, så vi brugte ikke ret lang tid på FN udstillingen.

Vi brugte heller ikke mere end ca. en time på de to interessante bygninger, det burde vi have gjort, men det var jo sidste dag, hvor man mest tænker på at komme hjem, og det var jo også en lang tur.
Nu ved vi hvad det drejer sig om og kan måske se nærmere på det en anden gang.

På hjemvejen spiste vi vore medbragte klemmer da vi var kommet til Fyn, og derpå gik turen i et stræk til Hundested hvor vi var hjemme godt halv fire.

Om Turen.

Det var en dejlig tur med gode oplevelser, man skal blot huske på, at sidst i august og starten af september er der flere arrangementer der har ændre tider til kun lørdag og søndag, det oplevede vi to gange.
Hjallerup Kro var udmærket men ikke noget at råbe hurra for. Østrgårds hotel Herning var Ok med god mad og betjening. Korning Kro og Hotel, Horsens var det bedste sted vi var på alle måder, godt værelse, rigtig dejlig og veltillavet mad, men allerbedst var den varme venlige og personlige betjening.

Rødde Kro er der ikke noget at udsætte på, alt var Ok på nær tiden vi måtte vente mellem de fem rette mad den sidste dag, da vi havde ventet en time på den femte ret forlod vi restauranten.