Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Tur til Fyn fra 25 februar til 1 marts 2014.

Tirsdag den 25. februar 2014.

Vi startede kl. ca. 9.30 fra Hundested og kørte til Korsør og parkerede ved flådehavnen for at spise vore medbragte klemmer.

Da vi havde spist gik vi lidt rundt i Korsør, men bortset fra fæstnings anlægget var der ikke noget særligt at se på, så vi kørte til vores "Signatur Hotel Storebælt" og var der midt på eftermiddagen, og fik tjekket ind.

Vi kørte derpå ind til Nyborg for at se på den, det var noget helt andet end Korsør, her var der flere gågader og mange gamle charmerende huse, hvor en del af dem også var historiske. Vi var også inde i Vor Frue Kirke, hvor jeg opdagede at der på en tavle over kirkens præster gennem tiden, stod navnet på den præst der havde konfirmeret Niels Rolsted, slægtens stamfar, det fik mig til at gå ind på turistkontoret for at spørge om der var en gammel bygning i byen der en gang havde været postkontor, for her havde Niels været tjener og skriverdreng. De fandt ud af at der var et billede på det stedlige Lokalarkiv, så de foreslog at jeg kontaktede arkivet og spurgte der.
Vores hotel er et helt nyt lækkert hotel, og vi fik noget lækkert mad, og en helt fantastisk betjening.

Onsdag den 26. 2.2014

Vi spiste morgen buffet kl. ca. 8.00, den var der til gengæld ikke noget at råbe hurra for.
Vi kørte ind til Nyborg og parkerede ved slottet, hvorpå Randi gik på indkøb medens jeg besøgte lokalar­kivet.
Vi gik en tur op til Nyborg slot og så på bygningerne, der var en særudstilling om Tolkien, men den syntes vi ikke lige var noget for os, så vi gik rund og så på voldene og fandt også den port der i sin tid var den eneste adgangsvej til Nyborg, en port som alle rejsende før i tiden har vandret igennem, bl.a. Søren Kirkegård og H.C. Andersen, men selvfølgelig også konger og dronninger, herremænd og godsejere, og min stamfar.

Frokosten spiste vi på Central Caféen i Kongegade 5, et rigtig dejligt og hyggeligt sted, derpå kørte vi ud og parkerede i nærheden af Storebæltsbroen hvor den går ud i vandet mod Sjælland, det var ret imponerende at være så tæt på det fantastiske bygningsværk. Da vi kom til hotellet hvilede vi os lidt inden vi gik en tur langs stranden ud til Hotel Nyborg strand og tilbage igen.

Torsdag den 27.2.2014

Efter morgenmaden pakkede vi vores ting og lagde dem i bilen, hvorpå vi afregnede med Hotellet.
Derefter kørte vi mod Kerteminde og fik set Amanda og lidt på byen, den har også mange skønne huse, men meget liv er der jo ikke i den på denne tid af året. Vi kørte derfor videre til Fyns Hoved, et spændende naturområde hvor vi fik gået en tur langs vandet og i bakkerne.

Turen gik derpå til Odense for at få noget at spise, vi fandt et vidunderligt sted der hed Oluf Bagers Gård, her fik serveret et lækkert stjerneskud, og fik en meget høflig betjening.

Derefter kørte vi til Stige havn for ligesom at få en fornemmelse af, hvad det var for et sted som min stamfar var sejlet fra da han drog til København.
Herfra gik turen tilbage til Odense, dels for at se H.C. Andersens barndomshjem, dels for at se Skt. Knuds Kloster som også har forbindelse til min stamfar.

Da klokken var 3.00 satte næsen mod Vissenbjerg Storkro og slappede af til vi skulle spise.

Fredag den 28.2.2014

Det var omvendt med maden her på hotellet, morgenmaden var bedre end på Hotel Storebælt, men aftens­maden var til gengæld ikke lige så lækker.
Det var gråvejr og der var lovet regn, så vi kørte derfor til Tyskland for at handle ind, vi var hjemme igen ved hen på eftermiddagen, og fik slappede af inden vi skulle spise.

Lørdag den 1.3.2014

Vi havde planer om at køre til Bogense for at se på byen, men da der var meget tåget vendte vi næsen hjemover og ville så på vejen forsøge om vi kunne finde to Gårde,  begge steder som stamfar Niels havde været på som barn.
Det fortsatte imidlertid med at være tåget, så vi måtte til sidste opgive at se gårdene, vi kunne måske finde hvor de skulle være, men se dem kunne vi ikke, så vi fortsatte derfor hjemad.

En fem dages tur var til ende og taget årstiden i betragtning fik vi det ud af det vi kunne forvente.