Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.



Turen blev planlagt i samarbejde med Norsk Rejsebureau på Frederiksberg, vi fremlagde nogle ønsker om rejsemål hvorpå bureauet kom med forslag og efter nogle ændringer bestilte de hoteller med halvpension de respektive steder, hvilket fungerede fint.


Vores tur startede allerede om lørdagen den 24. august hvor vi tog til Brønderslev og overnattede, da vi allerede skulle med Fjord Line kl. 9,30 fra Hirtshals til Langesund med ankomst kl. 14,00.


24/8 overnatning hos Randi, Brønderslev.
Kørte 35 km til Odden, 168 til Brønderslev og 42 km til Hirtshals, samlet kørsel 245 km


Vi kørte fra Hundested kl. 13,00 med afgang fra Hundested til Rørvig kl.13.25. Herfra med Mols­lin­jen til Ebeltoft hvor vi kørte fra kl. ca. 16,15 og 2 timer senere holdt vi i Brønderslev, vi kørte ud og spiste på et meget hyggelig sted med en pragtfuld udsigt over en Rododendrun park.  

25/8 Bø Hotel, Telemarken.
Kørte 75 km til Bø, samlet kørsel = 320 km


Vi kørte fra Brønderslev kl. 7,45 og var i Hirtshals kl. 8,15 hvor vi kørte direkte ombord på Fjord Line Færgen og fandt os en god plads. Vi var lidt spændt på hvor meget det ville vippe, da det havde været ret meget blæst dagen før, men heldigvis var den taget af og dønningerne havde lagt sig så meget at det kun var minimalt man mærkede at den gyngede og så kun i starten.

Vi ankom præcis kl. 14.00 til Langesund og kørte direkte mod Bø Hotel af en lidt alternativ vej som GPS'en mente vi skulle køre, men så fik vi da oplevet en grusvej som de fleste Norske veje bestod af da jeg var i Norge i 1964-65.
Hotellet var et ældre Hotel men hvor værelserne var tip top istandsatte med et flot badeværelse. Inden aftensmaden gik vi en tur ned til selve byen, der ikke just er noget særligt men den ligger jo smukt, som de fleste byer gør i Norge.  


26/8 Bø Hotel, Telematken.
Kørte 60 km til Nome og Ulefoss, samlet kørsel = 380 km.   


Efter morgenmaden var det meningen at vi skulle køre til Ulefoss, men der kom lige en slæde i vejen idet vi fandt ud af at vores telefoner ikke virkede, jeg havde ikke fået ”udenlandstelefoni”
aktiveret inden vi tog hjemmefra, så vi kunne hverken modtage opkald eller selv ringe og sende SMS’er. Vi forsøgte i første omgang at købe et taletidskort ved en kiosk, det fik vi aldrig til at fungere, derfor fandt vi en Expert forretning hvor vi kunde få hjælp til at få det til at virke.

Inden alt var på plads var der gået 2 timer før vi kom videre. Vi kørte fra Bø over Lunde til Ulefoss, på vejen fra Lunde til Ulefoss lykkedes det mig at finde den gamle gård ”Dagsrud” som min stam­fars søn Frederik, ejede da han var forvalter på Holden Jærnværk fra 1815 til 1843.
Vi fik også set selve Jærnværket, som i dag hedder Ulefoss Jærnværk.

På hjemvejen stoppede vi et sted hvor der var en skøn udsigt over Skien fjorden, hvor vi spiste vores mad. Tilbage i Bø gik vi en tur af nogle stier ned til byen og gennem byen tilbage til hotellet, derpå kørte vi op for at se Bø kirke, en smuk kirke som lå højt oppe med en skøn udsigt over byen.

Fra Bø gik turen af 35 til Seljord, videre af E134 via Hordatun til Jøsendal og derfra af 13 til Eidfjord.


27/8 Quality Hotel Vøringfoss, Eidfjord
Kørte 252 km til Eidfjord, samlet kørsel = 632 km

Den længste tur skulle køres i dag, den var anslået til 350 km og en samlet køretid på 6 timer.

De seks timer blev det mindst til men det var også en fantastisk rute vi kørte som hovedsagelig gik langs vand, og bjerge med vandfald på den anden side, vi var straks meget betaget af Norge så der var nok at stoppe op for at fotografere og filme, og dertil var der jo frokost og drikkepauser.
Strækningen derimod var noget kortere idet vi kun kørte 252 km.

Hotellet var fra 2001 og var et rigtig godt hotel, vi fik et værelse på 4. sal med udsigt over fjorden, som dog fra formiddag til eftermiddag blev skæmmede af krydstogtskibe der lagde til om dagen.
Når de sejlede sent eftermiddag så vi frit kunne nyde udsigten over fjorden var solen forsvundet bag bjergtoppene, men vi skulle jo heller ikke tilbringe så meget tid på værelset at det gjorde noget.


28/8 Quality Hotel & Resort Vøringfoss, Eidfjord
Kørte 60 til Vøringfossen, samlet kørsel = 692 km.


Dagens udflugt gik til Vøringfossen, som vel ikke var en skuffelse, men i hvert fald heller ikke den store oplevelse, for det var begrænset hvor meget vand der var i fossen, men sådan er det vel på den tid af året som er uden for sæsonen. Stedet bar dog præg af dårlig vejledning og parkeringsplads, og det har jo ikke noget at gøre med, at det var uden for sæsonen, det må være en nedprioritering til fordel for Natur Centre med moderne fremvisning af hvad man før kunne se dengang der var meget mere vand i fosse og elve.


Vejen fra Eidfjord til fossen var smuk og på hjemturen fik vi spist frokost et skønt sted, hvor vi fik talt med et par unge mennesker fra Tyskland som var på en primitiv tur på to uger i Sverige og to uger i Norge. På hjemvejen kørte vi ind på Hardanger Naturcenter, men opgav det da det var ikke sagen at gå indendørs når vejret var så godt som det var.

Da vi kom tilbage til hotellet besluttede vi at gå en tur som vi havde fået anbefalet på Turistinfor­mations Kontoret, det blev til en dejlig tur på godt to timer. At der skulle være nogle levn fra vikingetiden et sted på turen er muligt, men vi så kun en bunke sten.    

Efter den tur slappede vi af i solen, og ventede på at det skulle blive spisetid.  


Fra Eidfjord gik turen tilbage af 13 til Brimnes og til Voss, derfra over Vinje til Vangsnes og med færge til Hella  og derfra af 55 til Sogndal.


29/8 Hofslunds Fjord Hotel, Sogndal
Kørte 159 km til Sogndal, samlet kørsel = 851 km.


Turen blev en virkelig oplevelse bl.a. med færgesejlads til Hella og derfra langs fjorden til Sogndal.
Turen startede med lidt forvirring da GPS,en ikke kendte til den nye tunnel der førte til den nye bro, men da vi fandt ud af det, kom vi derpå til at køre i tunnel i omkring8-9 km.
Efter en smuk tur til Vinje gik det opad til omkring 1600 m, og derefter ned mod byen Vik hvor vi så Hopperstad stavkirken fra år 1140. Da vi kom til Vangsnes var der 45 min til færgen sejlede så det passede jo fint med at vi fik noget at spise.

Efter et kvarters sejlads var vi i Hella og derfra var der igen en smuk vej langs fjorden til Sogndal.
Hvor vi kom til Hofslunds Fjord Hotel, et godt 100 år gammelt hotel som var restaureret og hvor vi igen fik et værelse med altan og udsigt over fjorden.
Vi gik en tur i byen og fandt Turist Information for at få nogle oplysninger til næste dags aktiviteter.


30/8 Hofslunds Fjord hotel, Sogndal  
Kørte 160 km til Nigardtsbræen, samlet kørsel = 1011 km.


Det småregnede fra morgenstunden men vi havde bestemt, at uanset vejret, ville vi køre til Jostedalen for at se Nigardsbræen, vi kørte fra hotellet kl. 9.00 og efter hvad vi havde fået at vide så ville det tage ca. 45 minutter at køre dertil, men for det første kører vi ikke så stærkt som nordmæn­dene og for det andet blev vi atter så betaget af naturen, at vi var nødt til at stoppe gang på gang for at filme eller fotografere. Derudover kørte vi også til Leirdalen på hjemvejen, så vi var først tilbage på hotellet ved tre tiden, hvor vi så gik en tur ned gennem byen, en by som der ikke er noget at fortælle om, tværtimod er den nærmest lidt kedelig men skønt ligger den jo ved fjorden.

Da vi kørte mod Nigardsbræen kørte vi forkert i Gaupne, for pludselig var vi i Luster og det var galt, så vi måtte vende om og finde den rigtige vej til bræen. Da vi kom dertil opdagede vi at det var en meget vanskelig rute til bræen, så vi tog i stedet på en sejltur hen til bræen, men vi var dog stadig langt fra selve bræen, bl.a. fordi den havde trukket sig meget tilbage på grund af varmen.

Fra Leirdalen skulle der ligge en sø, og vi regnede med at kunne se bræen derfra, men pludselig kunne vi ikke komme længere og der var ingen sø og vi kunne ikke se bræen, så vi måtte blot vende om og køre tilbage af den meget smalle og stejle vej, men selv om vi ikke kom tættere på bræen, så var turen meget smuk og derfor en oplevelse mere.     


Fra Sogndal gik turen videre af 5 til Skei og derfra af 39 til Byrkjelo herfra først af 60 Stryn og så af 15 til Langevatn og videre af 63 til Geiranger.


31/08 Union Hotel, Geiranger.
Kørte 210 km til Geiranger, samlet kørsel = 1221 km.


Turen til Geiranger startede i let overskyet vejr men gik over i sol.

Vej 5, men især 39, var fine veje, medens 60’eren var mindre god, til gengæld var det en smuk tur af de snoede veje langs vandet hele vejen til Hjelle, herfra af 15. begyndte det at gå opad og fra Langevatn ad 63 - som er en del af eventyrvejen - blev det ren bjergkørsel hvor vi nåede op i ca. 1100 m højde inden det igen gik nedad mod Geiranger som ligger smukt for enden af fjorden.  



01/09 Union Hotel, Geiranger.
Tur med vores venner der har hus på egnen.


Sejlturen på Geiranger fjorden til Hellesylt var en smuk tur, fjorden er jo optaget på Unesco's Verdensarvsliste over bevaringsværdige bygninger, monumenter og naturområder.
Vi gik op og nød udsigten over den fossende elv lige ved havnen, derfra kørte vi til Øye hotel, et meget gammelt hotel hvor mange berømtheder har boet, lige fra konger og dronninger til kejsere. Derpå sejlede vi til Sæbø, og spiste frokost hos vores venner. Videre til Bakkegårdsvejen hvor der igen var en helt fantastisk udsigt over dalen.
Fra Austefjord kørte vi via en tunnel til Hornindal og derfra tilbage Hellesylt hvor vi tog færgen tilbage til Geiranger.


Turen fra Geiranger gik tilbage af 63 til Langevatn og af 15 via Lom til Randen og derfra af 51 til Beitostølen


02/09 Hotel Radisson Blu, Beitostølen.
Kørte 203 km til Beitostølen, samlet kørsel = 1424 km.


Vi ankom til Radisson Blu Hotel kl. 14,15 efter en flot tur rundt om Jotunheim for det meste i en højde mellem 1000 m og ca. 1400 m til vi kom til Beitostølen.
Fra Geiranger gik turen tilbage af 63 derpå til 15 indtil Randem hvor vi kørte af 51 til Beitostølen.

Det blev kun til at undersøge hvad der var at foretage sig på stedet og så afslapning resten af dagen.



03/09 Hotel Radisson Blu, Beitostølen
Kørte 53 km til udsigts- og gå mål, samlet kørsel = 1477 km.


Vi kørte lidt rund og så på naturen som er meget anderledes her end i Fjordlandet, men selv om vi nu befandt os i en højde af mellem 1200 til 1600 meter, så er det stadig de mange søer der sætter sit præg på terrænet, men først fik vi lige lidt benzin på da det ikke var godt at vide hvor den næste tank var at finde.
Vi kørte først til en parkeringsplads ved Øksendalsbu for at gå en tur i terrænet og vi fik taget en del billeder af det smukke landskab. Derpå kørte vi til en and p-plads hvor der også var smukt og noget at gå rundt og fotografere.
Vi besøgte også en hytte hvor der blev solgt mange specialiteter, som f.eks. gedepølse og gedeost, Elgsdyrkød og mm. Vi ville have købt noget Müseost men blev enige om, at med de priser vi hørte var det nok ikke lige der man skulde købe den slags.   
Vi kørte nu i den modsatte retning forbi vores hotel, og ud over flere fotostop blev det til et frokost­stop et skønt sted med en fantastisk udsigt. Her blev vi en times tid og hyggede os i det gode vejr, inden vi kørte tilbage til hotellet for at hygge os hhv. ude, og på værelset inden aftensmaden.


Turen til Gardermoen gik videre af 51 til Fagernes, derfra af E16 til Aurdal og her videre af 33 til Fluberg og videre af 34 til Oppedalen hvor 35 fører videre til Gardermoen.   



04/09 Comfort Hotel Run Way, Gardermoen
Kørte 204 km til Gardermoen, samlet kørsel = 1681 km.


Det blev så vores første skuffelse på turen, hotellet lå langt væk fra alting, det betød at man var nødt til at spise hvad der var på stedet, og parkering kostede 100 kr. i døgnet.
Hotellet gav mindelser om de feriebygninger Hitler lod opføre på Rügen til sine officerer og eliten, og hvor en person der var inspireret af Hundertwasser havde fået lov til at udfolde sin opfattelse af hans brug af farver, til at fikse op på bygningen, desværre i uheldig retning.
Hotellets lange gange med værelsesnumrene prentet på dørene i 12-15 cm høje sorte bogstaver, fik en til at tro at der var tale om et opbevaringshotel hvor man har varer til opbevaring i separate rum, her var det blot mennesker der blev stuvet ind i små rum med bl.a. sorte lofter og grå cementvæge med noget der skulde forestille kunst. Retfærdigvis skal det nævnes at værelserne er billige, men de er bedst egnet til unge trave mennesker der kun skal overnatte og så videre næste dag efter morgen­maden.

Vi kørte dog en mindre tur på 11 km, samlet kørsel = 1692 km.


Turen til Göteborg gik af E6 som hovedsagelig var motorvej hele vejen. I Göteborg kørte vi rundt et par gange efter GPS’en inden vi kom til hotellet.


Overordnet om Norges turen:

Den ovenstående beskrivelse kan på ingen måde fuldt udtrykke vores begejstring for Norge, bille­derne kan derimod dokumentere, at det er et fantastisk land at besøge.
Vi var fantastisk heldige med vejret, en enkelt dag med nogen regn, og et par små dryp på en af de halvanden dag der var noget gråvejr, er alt der skæmmede det ellers fantastiske og lune solskins vejr.
Vejene i Norge er unægtelig blevet meget bedre en da jeg var der  for snart 50 år siden, og så er bjergene nu gennemskåret på kryds og tværs af tunneller. Det gør det selvfølgelig nemmere at komme rundt i landet og er nødvendige i et moderne samfund, men særligt charmerende er de nu ikke, og hvor det før var folk med højdeskræk der kunne have problemer med at køre i Norge, så er det nu et problem at køre i tunneller for folk der lider af klaustrofobi.

Vi regner med, at af de godt 1300 km. vi kørte fra Langesund til Beitostølen, har de ca.100 km. været gennem tunneller.

Med undtagelse af hotellet på Gardermoen var alle hoteller virkelig gode hoteller, kun på et hotel  var der en udmærket buffet begge dage, ellers var maden hver dag en spændende og virkelig god oplevelse, serveret af flinke tjenere. I det hele taget var betjeningen på hotellerne også i top, så det var med til at gøre turen perfekt.


 05/09 Scandic Hotel Europa, Gøteborg
Kørte 337 km til Gøteborg, samlet kørsel = 2029 km.


Det var godt at vi havde vores GPS med ellers havde vi aldrig fundet hotellet, det lykkedes endda at køre forkert og komme tilbage på ret spor og til hotellet. Her fortsatte vores dårlige oplevelser, for vi kunne ikke finde ud af hvor vi skulde parkere så da der i forvejen holdt en bil uden for hotellet holdt vi også der for at gå ind på hotellet og spørge om hvor vi kunne parkere.

Det er ikke et hotel vi vil benytte igen hvis vi kommer i bil, det er ikke rimeligt at skulle betale 150 kr. i døgnet i et P-hus der ligger 3-4 hundrede meter fra hotellet, og hvor man knapt nok kan holde foran hotellet for at læsse bagagen af først uden at få en bøde, hvilket man jo er nødt til hvis man har mere end en enkelt kuffert.


06/09 Scandic Hotel Europa, Gøteborg.


Dagen blev brugt til privat besøg i Gøteborg.

07/09 Scandic Hotel Europa, Gøteborg.


Vi kørte fra hotellet ca. 9,30 og turen af E6 med et enkelt stop var begivenhedsløs, vejen var god motorvej næsten hele vejen så vi var hurtigt i Helsingborg, kom med færgen med set samme, og kørte så de 55 km fra Helsingør til Hundested.

    
Turen fra Göteborg og hjem gik af E6 til Helsingborg, færge til Helsingør og til Grønlandsvej.  


Hjemme kl. 13,15 Kørte 263 km, samlet kørsel = 2290 km.


Norges tur 25. aug. - 5. sept. 2014

Se fotos fra Norge