Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Digte og vers.

Test

Holland 2011

1. Mandag den 18. april 2011.

Efter tidlig afgang fra Hundested, fortsatte vi til Rødby hvor vi tog færgen til Puttgarten og kørte herfra forbi Hamborg og Bremen  mod den hollandske grænse. Sidst på dagen kom vi til hotellet i Venlo, hvor vi spiste aftensmad og overnattede.

2. Tirsdag de 19. april 2011.

Efter morgenmaden kørte vi videre og kom til Bruxelles et par timer efter. På vej ind mod centrum så vi nogle af byens historiske  seværdigheder.

I centrum får vi lejlighed til at se Grand Place og Manneken Pis, byens Rådhus og Laugshusene, Slagtergaden og gallerierne mm.

Om eftermiddagen kørte vi til Antwerpen for at gå ombord i krydstogtskibet M/S Saint Odile Europe. Her venter der en velkomst  cocktail og en præsentation af besætningen, efterfulgt af middag. Vi lå i Antwerpen natten over.

3. Onsdag den 20. april 2011.

Vi lagde fra kaj tidlig morgen, og det første stykke sejlede vi side om side med de største oceangående skibe af alle nationaliteter,  hvilket vidner om at Antwerpen er verdens anden største havn, kun overgået af Rotterdam.

Vi sejlede ad Schelde floden og satte kurs mod Rotterdam. Efter sluserne ved Volkerrak og Kreekak krydser vi grænsen mellem  Belgien og Holland og kommer gennem Hollands Diep (indlandshav) til Rotterdam, hvor vi ligger natten over. Om aften fik vi en  gallamiddag med 4 retter menu.

4. Torsdag den 21. april 2011.

Fra morgenstunden sejler vi mod Keukenhof og Utrecht, så hele dagen kunne nydes ombord, med bl.a. frokost. I Utrecht steg vi  på bussen til en udflugt til den berømte blomsterpark Keukenhof, som er en ren symfoni i farver med de smukkeste sorter af  løgplanter, Tulipaner, Narcisser, Hyacinter Fresier og mange flere. Efter besøget kørte bussen mod Amsterdam hvor vi gik ombord  i vores skib.

5. Fredag den 22. april 2011.

Efter morgenmaden forlader vi skibet og ser nærmere på Amsterdam som er præget af kanaler og de gamle nederlandske huse  med deres smukke gavle.

Der var også mulighed for at se Anne Franks hus, der nu er museum.

Herefter kørte vi retur mod Danmark og et farverigt blomsterkrydstogt er dermed slut.

Turen var en stor naturoplevelse med både blomster og kanaler, men også med storbyer.

På grund af trafikproblemer omkring Bremen kom vi noget senere til vores hotel Wilhelmina i Venlo, end forventet.

Fra busturen på vej mod centrum fik vi et godt indtryk af Bruxelles, men opholdet i centrum hvor vi gik rundt og så de forskellige  seværdigheder gav selvfølgelig et bedre indtryk fordi man kom tæt på de smukke huse.

Vi fik en velkomst cocktail da vi gik ombord på krydstogtskibet M/S Saint Odile Europe i Amsterdam, og efter præsentationen af  besætningen fik vi en lækker middag, med lækkert mad der var anrettet meget dekorativt på tallerkenerne.
 På rundturen i Antwerpen så vi bl.a. den middelalderlige bydel og den smukke Domkirke.

Når man spiser godt og slapper af på skibet, kan der være brug for motion, og det sørgede man for blev arrangeret på skibets  dæk.

Gallamiddagen med 4 retters menu var en kulinarisk oplevelse og en fryd for øjet.

I Rotterdam havn så vi Mærsks meget store kontorbygning, men det var åbenbart ikke noget særligt i Holland, i hvert fald vidste  guiden fra skibet ikke noget om bygningen og Mærsk.

Rotterdam havde mange imponerende bygninger og brokonstruktioner, broerne er jo et must der.

Vi var selvfølgelig igennem mange sluser, og selv om vi har været igennem slusen på 80m ved de tre kløfters dæmning i Kina, så var  det alligevel interessant at følge med i hver gang.

Et af højdepunkterne på turen var jo tulipanerne, og besøget i Keukenhof var bestemt en stor oplevelse hvor man så den ene s  skønne blomst efter den anden i et utal af kombinationer og variationer.

Også Amsterdam er en imponerende by, med smukke huse og broer. En tur rundt i byen blev afslutningen på en dejlig tur med  gode oplevelser.