Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Singapore 2007

Singapore er nok ikke det sted man vil vælge, blot for at tage på ferie.

Det var da heller ikke derfor at det blev vores rejsemål, det var fordi Randis søn, svigerdatter og 2 børn var flyttet dertil pga. at Erik tiltrådte en stilling som salgschef for områdets 9 salgs kontorer.

Da de havde boet derud i et år, syntes vi det var på tide at vi fik besøgt dem og fik set nærmere på stedet og området derude.

Fakta om Singapore:

Singapore er en østat med en angivet størrelse på 646 Km² (2001) og i dag 2010, på 710 Km², øen er dermed kun lidt større end Bornholm, men vokser stadig ved landindvinding.

Øen der er ca. 42 km lang og 23 km bred, ligger for enden på den Malaysiske halvø.

Indbyggerantallet er i dag (2010) ca. 5 mill. indbyggere, incl. ikke fastboende.

Valutaen er Singapore dollar, ca. 4,25 dkr.

Historie:

I 1819 grundlagde Britisk Ostindisk Kompagni ledet af Sir Thomas Stamford en handelsstation på øen. Øen blev styret som britisk koloni, og var i mange år en af de vigtigste kommercielle og militære centre for det Britiske Imperium.
Singapore fik selvstyre i 1959, og gik efter uafhængigheden af Storbritannien i 1963 sammen med Malaya og dannede Malaysia, men meldte sig ud af føderationen og blev uafhængig i 1965.

Singapore er en parlamentarisk republik og forfatningen fastlægger et repræsentativt demokrati.
PAP (Peopel’s Action Party) er det dominerende parti der har vundet kontrol hvert valg siden selvstyret i 1959, og har dermed kontrollen over parlamentet.

Singapore er et multikulturelt samfund, hvor kineserne udgør et etnisk flertal, men der er også et stort antal malayer og indere, samt en del andre folkeslag.
Hovedsproget er Engelsk, nationalsproget Malajisk, men der tales også Mandarin kinesisk og Tamil.

Vores tur:

Det mest interessante ved Singapore er dens museer og familieattraktioner som parker og anlæg, og så Sentosa, oprindeligt et fiskerleje, senere brugte Englænderne øen til militærbase indtil 1967.

Af de ti største attraktioner, fik vi set/besøgt de syv, Raffels hotel, Orchard Road, China Town, Little India, den Botaniske have, Zoologisk have og Sentosa.

Raffels hotel.

Man skal være velbeslået for at overnatte bare en enkelt nat på hotellet hvor et værelse koster 4000-5000 pr. pr.nat, så derfor nøjedes vi med at besøge konditoriet hvor vi fik en kop kaffe og en kage.
Et smut ind i hotellets indre haveanlæg gav et godt indtryk af stedets historie og storhed.

Orchard Road.

Handels og hovedgaden i Singapore måtte vi besøge for at se selve gaden, men selvfølgelig også besøge nogle af de mange eksklusive forretninger, uden at det blev til den helt store handel.

China Town og Little India.

Som I alle andre internationale storbyer, findes der selvfølgelig også i Singapore også byområder som helt domineres af befolkninger fra andre lande, og det er altid spændende at se på livet i disse bydele.

Botanisk have.

Her tilbragte vi en hel dag og nød det dejlige klima og de mange spændende blomster, træer og anlæg, som var utroligt smukke og velholdt som alt andet i Singapore.
William var sammen med sin klasse på udflugt til haven da vi var der, så vi fik hygget os sammen med ham også. Et særligt smukt område var ved søen Symphony Lake hvor der ude i søen ligger en pavillion hvorfra der regelmæssigt afholdes koncerter op optræden.

Zoologisk have.

Haven som fremstår som en del af den oprindelige natur, har omkring 240 dyrearter hvoraf 40 optræder som truede dyrearter. Over 2.000 dyr lever i åbne anlæg, så de kan yngle og være sammen i naturlige omgivelser. Vi var der sammen med Katja, William og Nicklas, og det var en oplevelse at se børnenes begejstring for dyrene, men også at opleve den meget tætte kontakt til dyrene.

Sentosa.

Sentosa er en stor fritidslegeplads for både voksne og børn. Solen og havet er i sig selv attraktioner som kan nydes i rigt mål på øen, men museer, historiske seværdigheder og temaparker er andre ting der gør at stedet er et besøg værd. En formiddag med brunch i et af de to hotellers have var også med til at gøre dagen til en oplevelse.

Opholdet i øvrigt.

Først og fremmest var vi jo kommet for at besøge familien, og vi havde i de 8 dage vi var der, et dejligt værelse for os selv hvor vi kunne trække os tilbage efter en hektisk dag.

Det var en dejlig oplevelse at stifte bekendtskab med det liv som familien levede til hverdag, se børnenes daglige gøren og laden deres børnehave og skole, og ikke mindst deres dagligdag med stedets pool som centrum.

En aften i selskab med andre danskere på den danske sømands kirke, en ”Velkommen hjem fra ferie fest” var også en dejlig oplevelse med god mad.

Vi oplevede også hvordan man på stedet kunne fejre en børnefødselsdag. Man ankom til stedet hvor der var dækket op til det antal børn der deltog, så blev der sørget for sodavand, kage og slik og hvad man nu ellers var blevet enige om. Når det var overstået, så fortsatte man med lege som blev anført af personalet på stedt.
Når det hele var slut var der kun tilbage at betale, så kunne man tage hjem til sig selv og nyde et rent og ryddeligt hus.

Flere af oplevelserne, bl.a. et besøg på et museum, på Sentosa, og ikke mindst spisning, foregik sammen med familien, medens resten af oplevelserne var på egen hånd, det er jo ikke store afstande vi taler om, og en taxi koster normal højst, hvad der svarer til 20 kr., næsten ligegyldigt hvor man skulle hen.

Sammenfattet må vi sige at det var en stor oplevelse at være i Singapore, hvor alt var så smukt og ikke mindst rent – det koster f.eks. 500 kr. at smide tyggegummi på gaden – men omvendt er det et sted vi ikke kommer mere når familien ikke er der mere, der er jo et utal af andre spændende steder i verden der er mere spændende.