Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Efter mange store rejser rundt om i verden er turen kommet til Europa, og hvorfor ikke starte med Paris.

Paris er jo kendt som byernes by, og det vil vi ikke anfægte efter vores besøg.
Vel er New York, Los Angeles, Washington, Beijing, Shanghai, Johannesburg, Cairo, New Delhi og mange andre byer i verden, hver især særprægede, storslåede og spændende, men Paris har noget særligt, er sig selv.

Rejsen foregik med hurtigbus, vi stod på bussen i Gislev kl. 5,25 søndag morgen og var, efter nogen forsinkelse pga. vejarbejder, fremme ved vores Hotel France kl. 00,20, natten til mandag.
Trods de mange timer var vi ved godt mod, men fandt hurtigt sengen.

Vi havde hjemmefra hørt om, og set de omfattende uroligheder og strejker der foregik i Paris på grund af regeringens finanspolitiske stramninger, i kølvandet på finanskrisen, men vi mærkede ikke noget til det på hele turen, og da vejret var fint så alt var bare OK.

Mandag: Rundtur i Paris.

Med bus blev vi kørt gennem Paris og så hvor seværdighederne lå, således kunne vi danne os et indtryk af Paris, og derpå selv vælge hvad vi ville bruge tid på at se. På turen fik vi handlet lidt hos Lafayette, om aftenen fik vi en instruktion i brugen af metroen, og kørte med den ind til Montparnasse, hvor vi var en tur i det 209 m høje Tour Montparnasse, der var en storslået udsigt ud over Paris’ lyshav.

Tirsdag: Montmatre.

Eifeltårnet er selvfølgelig et must, hvis man ikke har været i Paris før, det er en helt speciel oplevelse at se det gamle tårn, og være oppe i det for at se Paris fra oven, og selv om det var lidt diset, var det et flot syn.
En tur på Montmartre er også en speciel oplevelse, og enhver der har været der før, kan nikke genkendende til det hele, næsten intet har forandret sig i rigtig mange år.
Restauranten La Boheme lå der som for 50 år siden, hvor Randi holdt sin fødselsdag der, da hun var i Paris for første gang, så naturligvis måtte vi da ind og spise der.

Om aftenen var vi på en skøn sejltur på Seinen, det var helt fantastisk at se de oplyst bygninger, ikke mindst Eifeltårnet med laserlys og ind imellem skiftende lyssætning.
Efter sejladsen kunne vi nyde en kop kaffe, te, Irish Coffee eller en Lumumba, alt sammen serveret på et bord uden for bussen, og anrettet af vores dygtige guide og bussens chauffør.

Onsdag: Musse d’Orsay, Moulin Rouge.

Dagen var på egen hånd, og vi valgte at tage metroen ind til Point Neuf, hvor det var meningen at vi ville se museet d’Orsay og bagefter Notre-dame kirken, men efter et spændende og oplevelsesrig besøg på d’Orsay, var der ikke den store energi tilbage til også at set på Notre-dame. I stedet valgte vi at se nærmere på Louvre men kun udefra, for det er jo også et fantastisk bygningsværk med over 30.000 kunstgenstande, ca. 20 km parket- og marmorgulve, og som hvert år besøges af 7 millioner mennesker.
På vejen tilbage satte vi os på en fortovs Café og fik noget at drikke, nød vejret, og blot det at kunne sidde og slappe af midt i Paris.

Om aftenen var vi i Moulin Rouge for at se det flotte show. Det var rigtig flot, med gode artister og flotte piger i smukke kostymer i stort anlagte optrin og skøn musik, en oplevelse der høre med til en tur til Paris, men skal vi være ærlige, så var danse kvaliteten ikke den store oplevelse, i hvert fald ikke når man har oplevet et lignende show i Las Vegas.

Torsdag: Varseilles.

Hele dagen var sat af til besøg på Versailles slottet og byen, med dens marked, bagefter.
Man kan ikke andet end blive imponeret at slottets overdådighed og skønne udsmykning med guldbelagte gitre, tagudhæng og gesimser. At det repræsenterer topmålet af ødselhed, bygget af Ludvig 14. i 1600 tallet, er noget man blot må konstatere, datidens magthavere og kirken, holdt sig aldrig tilbage når det gjaldt om at berige sig selv og forgylde sine ejendomme.

Efter den meget interessante rundgang på slottet og i parken, gik vi en tur ned til byen hvor der var marked, og hvor der igen blev handlet ind.
Da vi kom tilbage til bussen stod guiden og chaufføren igen klar, med kaffe, te, øl og sodavand, hvorefter turen gik tilbage til vores hotel.

Fredag: Hjemrejse.

Busturen retur til Danmark gik gnidningsløst, der blev endda tid til at vi kunne handle lidt ind ved Otto Duborg inden vi passerede grænsen, og fra samlingsstedet i Kolding, fortsatte vi til Billund, hvor vi tog vores egen bil og kørte mod Hundested igen.

Sammenfattende kan vi sige, at vi syntes det var en rigtig god og velarrangeret tur, med en dygtig guide og chauffør, der gjorde hvad de kunne for at alle følte sig godt tilpas.
Det eneste vi har at indvende noget imod, er maden på hotellet, medens selve værelset og faciliteterne på hotellet var OK, så var maden en stor skuffelse.
Nok var det en tur til en rimelig pris, men når alt andet er som det skal være, kommer madens kvalitet, morgenmad som den varme aftensmad, til at stå i skærende kontrast.