Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med beskrivelser af udlandsrejser,  ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Randis billeder

Familiealbum

Digte&Vers





Fredag den 14. start kl. 10.05, færge kl. 10.25, fra Odden kl. 12.15, i Århus kl. 13.30. På Skaga Hotel kl. 17.45, spiste kl. 18.30.


Afsejlingen fra Hirtshals skete et kvarter før planlagt, dvs. kl. 14.45 lokaltid som så var kl. 13.45 skibstid.
Ankomst til Thorshavn den 17.09 kl. 05.00.


Programmets turbeskrivelse for Færøerne. (mandag)
Kirkjubøur er Færøernes historiske hjert. Bygden på Streymors sydvestkyst byder på en enestående udsigt over øerne Hestur og Koltur.
Gennem middelalderen var Kirkjubøur Færøernes bispesæde, og dermed landets åndelige og kulturelle centrum. På denne unikke tur kører vi igennem Torshavn, antageligt verdens mindste hovedstad, og siden op gennem de smukke bjerge, forbi bygden Velbastadur helt yderst på en bjergskråning. Turen er både malerisk og lærerig med den dansk-, tysk og engelsktalende guide.

Kirkjubøurs bonde er klar til at tage imod os når vi ankommer og guide os, først igennem den gådefulde Magnus-katedral, der blev opført omkring år 1300 af biskop Erlendur, og derefter Olavkirken samt den forhenværende kongsgård Kirkjubøargardus stuehus (Roykstovan), der har stået i næsten et årtusind. Og siges at være verdens ældste beboede træhus.

Sejlturen bød på bølger på op til 3-4 meter, så Randi blev søsyg og måtte holde sengen. Jeg måtte spise alene den søndag aften.
Vi spiste morgenmad kl. 6,30 og kørte kl. 8.00 med bus rundt i Thorshavn området, og var på en interessant tur til Kirkjubøur, hvor der også er en restaurant der har en Michelin stjerne.

Ovenstående turbeskrivelse passede meget godt, bortset fra at det var vores egen færøske guide, og ikke bonden, der fortalte om de forskellige ting.
Vi så også en lakseopdræts farm, og efter det oplyste indbragte laksen milliarder af kroner til Færøerne.


Afrejse fra Thorshavn den 17.09 kl. 14.00. Ankomst til Sedisfjördur tirsdag den. 18.09 kl. 09,00

Efter morgenmaden kørte vi en 9 timer lang udflugt på ca. 450 km.


Programmets rejsebeskrivelse for Island. (tirsdag)
Turen går over det smukke 620 meter højt bjergpas Fjardarheidi til byen Egilsstardir.
Turen fortsætter gennem den betagende dal, Jökuldalruin, med et kort fotostop ved det mørke ørkenlandskab, Dimmuflallgardur. Vi passerer Hrossaborg, hvor flere filmscener til store Hollywood produktioner er filmet.

Vi gør stop ved Námafjell, hvor vi ser brølende psedokrater og dampende Sulfatarer. Vi ser boblende mudderpøle og vi går på geotermisk mudder. Vi standser ved Jardødin Naturbad, for en let frokost, og muligheden for at bade i de varme geotermiske kilder.
Efterfølgende kører vi til Dimmuborgir, som er et interessant lava-landskab.  På hjemturen besøger vi byen Reykjahlid, og gør et kort stop ved et smukke vandfald Jökuldalurin i dalen.


Onsdag den 19.09   
Efter morgenmaden gjaldt det en 6 timer lang udflugt.


Programmets rejsebeskrivelse for Island. onsdag).
Vi må igen gennem passet på de 620 meter for at komme til at køre langs Lögurinns sydøstlige bredder for at køre igennem den smukke Hallormsstadarskogur, som beretter om Islands genskovning. Vi kører gennem et skovområde på 70 km2 hvoraf de 20 km2 er indhegnet. Vi følger søen videre til det brusende 120 meter høje vandfald Hengifoss. (Som vi kun kunne se ca. en femtedel af.)

Næste stop er Skriduklaustur Østislands kulturcenter – en næsten tusind år gammel herregård, som blev omdannet til kloster og nu til sidst til kulturinstitut, Gunnarstofnun, som er dedikeret Gunar Gunnarson, en af Islands berømteste forfattere fra det tyvende århundrede. Under opholdet serveres frokost på den charmerende herregårdscafe Klausturkaffi.

Vi besøger det nye informationscenter i nærheden, Snæfellsstofa, som blev bygget til Vatnajökull Nationalpark, Europas største Nationalpark.På hjemvejen var der et ophold i Egilstadir på en time før vi kørte tilbage til Seydisfjördur.

Man kan ikke sige, at vi ikke har fået det der stod i programmet, og oplevelserne på Færøerne var også OK.

Nå det gælder Island, så skal det være noget særligt når man har sejlet i 57 timer for at komme til dertil og skal sejle 57 timer for at komme hjem igen. Derfor virker 450 km. smuk buskørsel med frokost ved et naturbad, et stop ved et geotermisk område og et vandfald, meget tamt og for lidt.
Turen dagen efter på 6 timer var en smuk tur til et skovområde et kulturcenter med spisning, et besøg på informationscentret og stop i en by med souvenir shopping, men stadig er det ikke meget set i forhold til anstrengelserne.

Afrejse fra Sedisfjördur den 19.09 kl. 20.00. Ankomst til Thorshavn den 20.09 kl. 15.00.


Programmets turbeskrivelse for Færøerne. (torsdag)
Gjøgv ligger på Eustoroys yderste nordøstkyst. På vejen østover kører vi over broen fra Færøernes største ø, Strymoy, til den næststørste, Eysturoy, hvor vi passerer de knejsende Slættaratindur (882 meter) og Gråfelli (857 meter), øgruppens højeste fjelde.
Gjøgv er mest kendt for sit maleriske landskab med gamle kulørte huse opført omkring den livligste naturlige landingsplads. Landingspladsen ligger beskyttet i en slugt, gjøgv på færøsk, som har givet byen navn, med god grund, den var byens livsnerve før der blev anlagt vej.
Antallet af beboere er begrænset – kun 52 mennesker bor nu i Gjøgv, men bygden er et populært turistmål, både af udlændinge og de lokale, som tiltrækkes af den romantiske ro.
Gjøgv er det perfekte sted til en lille gåtur, og vi udforsker den lille bygd før vi besøger dens charmerende hotel, Gjaargardur, hvor der serveres en drekkamun: kaffe, te og hjemmebag.


Udflugt varede ca. fire timer, og blev den største oplevelse på hele turen. Her kørte vi igennem et smukt og varieret landskab som hele tiden var en oplevelse. Vi kørte af smalle bjergveje hvor vi havde fotostop, og vi kom næsten til toppen af Færøernes højeste fjeld på 852 meter. Vi fik kaffe og kage i en lille bygd hvor der var en smuk slugt hvor havet piskede ind mod klipperne.  Sidste stop var et sted hvor vi kunne se over til en ø hvor der boede 12 mennesker.


Afrejse fra Thorshavn den 20.09 kl. 21.00. Ankomst til Hirtshals 22.09 kl. 11.00 skibstid (lokaltid 12,00)
To timer forsinket på grund af vejret, og fordi der bl.a. lå en færge i Hirtshals havn, vi måtte vente på den afsejlede. Landgang ca. 12,20 lokal tid, efter at have stået op i en kø i 1½ time. Herefter stod vi yderligere og ventede på en taxi for at køre hen til vores bil ved Skaga Hotel.

Sammenfattende må vi sige om turen, at den ikke blev det vi havde håbet og forventet.
At rejsens opnåede resultat, ikke står i forhold til de anstrengelser den indebar.


Vi må til dels bebrejde os selv, at konklusionen er blevet som den er, for hvis vi havde sat os lidt bedre ind i hvad der blev lovet, sammenlignet med rejsetiden, som ud over at den kunne blive ubehagelig, var på hhv. 38 timer til Færøerne, 19 timer til Island og retur igen, og 37 + 2 timer tilbage til Hirtshals, så havde vi fra start haft en anden indstilling. Bl.a. burde vi have sørget for at have haft rigeligt at underholde os selv med på turen, især fordi der ingen oplysninger var om evt. underholdning ombord, hvoraf kun filmene var af interesse for os.


Når det er sagt, så må man også se på Smyril Lines håndtering af deres del af rejsen, og her var det de manglende oplysninger om f.eks. ændringer af arrangementer og tider, samt organisering af forholdene især omkring Norröna buffetrestauranten.

Ved ankomst til restauranten stod man i kø, blot for at blive kontrolleret om man havde ret til adgang, derefter stod man i kø ved buffeten fordi den var arrangeret forkert.
Man kom først til brødet, hvor der flere gange manglede rugbrød, her var det kun muligt for at én af gangen kunne skære brød, som man så skulle have i hånden fordi tallerkner og bestik stod på den anden side af brødet i rækkefølgen.
I et andet tilfælde var sovsen flyttet til, før man havde fået kød og kartofler.
Det var også kun muligt at få kaffe et sted, hvilket også skabte kø.


Adgangskontrollen kunne være sket elektronisk via nøglekortet, eller ved simpelthen at tilsende alle rejsende et kort man kunne vise ved indgangen, som en stor del af de andre gæster gjorde.
Køerne ved buffeten kunne gøres kortere ved en simpel bedre organisering.


Selve rejsens oplevelser var OK for Færøerne.

For Island er det at tilbringe først 9 timer i bus gennem et næste øde, men smukt landskab hvor man skulle samme rute tilbage, med besøg ved boblende mudderpøle og et naturbad, for lidt at få ud af ni timer.

Den efterfølgende dags 6 timers udflugt, bød også på en meget smuk natur, med besøg på Østislands Kulturcenter, inklusive frokost på en herregård der har tilhørt Gunnar Gunnarsson, endelig lidt kultur.
Derefter var der besøgt på Informationscentret for Europas største nationalpark, Vatnajökull Nationalpark, turen afsluttes med ca. en times ophold i byen Egilstadir, alt i alt forekommer det at være en tam tur.


 



Rejse til Færøerne og Island 2018.

Se fotos fra Færøerne og Island.