Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Digte og vers.

Bornholm 2012.

Ferieuge på Bornholm fra 21 til 28 maj 2012.

Efter tre år uden Bornholm var det på tide at besøge øen igen.

Vi tor hjemmefra kl. 9,30 og efter at have hentet nøglen, var vi i lejligheden i Sandkås kl. ca. kl. 16,oo. Efter at have fået pakket ud gik vi en tur for at se om der var et sted vi kunne få noget at spise, da vi ikke fandt noget, kørte vi til Allinge hvor vi på torvet fandt et sted der hed "Margeritten" men maden var ikke noget at råbe hurra for. Derefter gik vi en tur i Allinge og så på byen.

Tirsdag den 22. tog vi af sted til Nexø for at høre nærmere om Bornholm - specielt Nexø - under 2. verdenskrig, hvilket var ret interessant. Herfra kørte vi videre mod Svaneke og stoppede op for at få noget at spise, før vi kørte til Årsdale for at se nærmere på en vindmølle og få købt et glas Bornholmsk sennep.
Fra Årsdale kørte vi til Listed og gik en tur hvor vi bl.a. fik fotograferet nogle flotte bølger som Randi kunne bruge som motiv for billeder.

På vejen hjem kørte vi forbi Døndalen som vi selvfølgelig måtte gå en tur i, dalen var utrolig smuk da den var fuldstændig dækket af blomstrende Ramsløg.  Efter proviantering i Allinge fik vi spist aftensmad før vi kørte til Vang hvor vi skulle med Dansk Vandrelaug på en tur forbi Pissebækken til stenbruddet hvor granitten til Storebælt og Øresundsbroen er hentet, og hvor der var den nye bro som DGI har skænket efter deres landsstævne på Bornholm i 2006. Selve pieren hvor granitten blev udskibet skulle have været fjernet, men nu har man besluttet at pieren skal indgå i et samlet projekt med stenbruddet som en turistattraktion.
Vi forlod selskabet da de ville drikke kaffe ud på selve pieren hvilket var for kold en fornøjelse for os, vi kørte i stedet for en tur til Hammerhavn der er ved at blive forandre, her fik vi os en is og kørte så hjem.

Onsdag den 23. skulle vi have været til Rowfugleshow, men det missede vi og kørte i stedet ned til stranden øst for Rønne og gik en tur i et område hvor Randi aldrig havde været. Efter at have fået spist lidt mad blev Randi sat af i Rønne og jeg kørte ud til forsvarsmuseet for at se nærmere på det. Det var ret interessant og efter ca. halvanden time gik jeg over og så på kirkegården, en ret speciel kirkegård hvor bl.a. utroligt mange gamle gravsten var bevaret, jeg så f.eks. en fra 1784 og en anden fra 1830 hvor barnet var død i 1831.
Efter at have hentet Randi i Rønne, kørte vi ud til en besøgshave "Kræmmerhuset" hvor vi havde været før, men da det var en smuk have med gratis entre og vejret var godt, gik vi en tur i haven og nød det gode vejr.
Efter at have fået spist aftensmad gik vi en tur langs stranden til Tejn.

Torsdag den 24. kørte vi til Læsådalen og gik en tur langs dens bredder, en rigtig dejlig og smuk tur som blev ekstra dejlig fordi solen skinnede og spillede i vandet.
Herefter tog vi ned til Boderne hvor jeg, medens Randi så på tøj,  fandt et sted hvor vi kunne spise vores mad. Efter at have spist skulle der dog lige ses på tøj igen på den anden side af gaden.  Derefter kørte vi hjem og slappede af og gjorde klar til at Astrid og Sven-Aage skulle komme, så vi kunne gå op på hotel Abbildgård og spise, vi fik en bufet med drikkevarer ad libitum, det var ret godt.
Efter spisningen fik fi en kop kaffe i vores lejlighed hvor vi fik snakket noget mere med Astrid og Svend-Aage

Fredag den 25. Vi kørte til Gudhjem og fandt en sti der førte til Salene bugten, det blev en rigtig dejlig tur som tog ca. 1,5 time, hvorpå vi spiste frokost ved havnen og sad og hyggede os i det gode vejr.
Turen gik nu til Hasle hvor vi gik en tur fra røgeriet langs vandet mod Rønne, da vi syntes at vi havde gået langt nok, lagde og satte vi os på stranden og nød det gode vej før vi gik tilbage til røgeriet for at køre hjem og få en kop kaffe og hygge os før vi igen gik en tur langs vandet, denne gang mod Allinge hvor vi kom forbi et sted hvor vi købte en is som vi nød på turen hjem.

Lørdag den 26. Vi skulle til frokost i Dueodde hos Bent og Marianne, men på vejen kørte vi lige en tur ind til Svend-Aage og Astrid, dels for at aflevere nogle batterier han havde tabt, men også for at få en gammel telefonbog hvori der var nogle kort over Bornholm som vi kunne bruge.

Efter en god frokost gik vi en dejlig tur i det skønne område med krogede træer og sandbakker.

Søndag den 27. Det var meningen at vi skulle have set det Rowfugleshow som vi ikke fik set tidligere, men vi havde mere lyst til at gå en tur på Hammerknuden, hvor vi gik til Salomons kapel og videre til Fyret og tilbage til parkeringspladsen. Herefter gik vi en tur i byen og så at det gamle bølgebad var blevet fjernet og området var blevet beplantet.
Tiden var nu kommet til at vi skulle ned til Nordbornholms Røgeri og spise buffet, hvilket at en oplevelse, blot en skam at man ikke kan spise så meget mere.

Mandag den 28. Vi besøgte Bornholms Tekniske Samling, som vi har set før men som var et besøg mere værd, og det viste sig også at de havde fået lavet om og tilføjet mange nye ting. Vi afleverede nogle ting som vi mente kunne være af interesse for samlingen.