Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med, Randis Malerier, beskrivelser af udlandsrejser,  af ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Digte og vers.

Test

Jylland 2015

Tur til Jylland fra 26. april til 5 maj 2015.

Søndag den 26. april 2015.

Afgang fra Hundested kl. 08,55 og med færgen til Rørvig kl. 09,25 derpå med Odden-Århus færge kl. 10,45

Efter ankomsten til Århus kl. 12,00 kørte vi til Ødum og spiste på en rasteplads ogan kom derefter til Edith
kl. 13,45 til kaffe. Vi kørte kl. 16,55 til Dr. Lund hvor vi ankom kl. 18,00.
Hotellet var udmærket, vi fik Aspargessuppe, Flæskesteg og Æblekage, formodentlig det samme som det konfirmations selskab der var der.

Mandag den 27. april 2015
Stod op kl. 07,00 spiste morgenmad og var klar til at blive afhentet af Randi og Henning kl. 10,00.
Det blev til en dejlig dag hvor vi fik set nærmere på Sæby havn (med fiskerestauranten der fik dom for at han ikke må hedde "Jensens Fiskerestaurant") og vi så den smukke kirke og dens kalkmalerier, bagefter kørte vi til Frederikshavn hvor vi spiste en lækker frokost på restaurant "Møllehuset". Derpå kørte vi til Bangsbo Fort og  så to af Bunkerne fra anden verdenskrig, men Randi var ikke klædt på til den kulde der var dernede, så det blev ikke til flere den dag. Vi kørte derpå en tur gennem en skov ad en grusvej, en meget smuk tur.
Turen gik derpå til Rønnerhavnen nord for Frederikshavn, hvor Randi og Erik havde haft deres båd liggende, derfra kørte vi tilbage til Dronninglund hvor Randi og Henning hver valgte et af Randis malerier.
Aftensmad ca. 18,30 hvor vi kom i snak med to søde mennesker.

Tirsdag den 28. april 2015.
Vi kørte til Voergård som desværre var lukket, men vi fik da taget nogle billeder.
Så kørte vi til Bangsbo Fort igen for at se nærmere på bunkeranlægget bl.a. med de store kanoner, radar og ildledder bunkeren. Vi spiste frokost ved Bangsbo Botaniske have, hvorpå turen gik nord over til Tannisby hvor vi gik tur ved havet,  videre til Hirtshals hvor vi så på den driftige havn inden vi kørte mod Løkken, hvor vi besøgte Niels og Anne-Lise.

Onsdag den 29 april 2015
Inden turen gik, vider til næste Hotel så vi nærmere på Dronninglund Slot og gik en tur, vi kørte derpå til Bisnab strand ved Hals hvor vi igen gik en tur ved havet før turen gik til Hals og videre med færge til Egense.
Derfra gik turen til Ålborg til Lis og Bent hvor vi fik en dejlig frokost og hyggede os med lidt snak.
Turen gik derpå til Thisted og Hotel Limfjorden.

Torsdag den 30. april 2015.
Først kørte vi til Østerild for at se Det Nationale Testcentret for Vindmøller, derfra til Hanstholm, (som egentlig kun er en havn) men den var starten på Nationalpark THy som var en stor og smuk oplevelse bl.a. i Nr. Vorupør med Danmarks første havbad. Nogen havde nok forregnet sig og ikke taget moder natur i ed, for hele anlægget bar stadig præg af stormen Bodil hvorfra det sidste sand var ved at blive fjernet.
Stenbjerg landingsplads var næste stop. Den var blevet restaureret i 2001 bl.a. ved hjælp af midler fra A.P. Møller og hustrus font.  Vi kørte så til Vilsund og videre til "Pinehus" hotel ved Sallingsund, som Randi havde været på flere gange da hun var barn. Her drak vi kaffe medens det haglede og regnede, men kun til vi kørte videre til Feggesund hvor vi tog færgen over,  og kørte videre til det spændende område vi var kørt igennem dagen før, men ikke havde fået fotograferet.

Fredag den 1. maj 2015
Første mål var Agger hvor vi tog færgen til Thyborøn som heller ikke er meget by, kun med få forretninger, turen gik videre til Ferring og Bovbjerg, her besøgte vi Jens Søndergårs Museum som var indrettet i hans gamle sommerhus. Derpå kørte vi til Fjaltring og til Nissum fjord og Thorsminde hvor vi besøgte strandingsmuseet. Videre til Søndervig, derfra til Videbæk på Hotel Falken, hvor værelset var en skuffelse.

Lørdag den 2. maj 2015
Tanken var at vi om formiddagen ville køre til Herning, men da vi kom til Videbæk by var der Loppemarked i hele byen, og det tog så lang tid at se på alt det, at vi måtte køre direkte til Ringkøbing og frokost hos Eva og Bernt. Der hyggede vi os i ca. 5 timer før vi kørte tilbage til Hotellet.

Søndag den 3. maj 2015.
Turen gik videre over Skjern til Lønborg, Skærbæk via Ballum, Højer til Møgetønder hvor vi fik set kirken som er meget speciel og smuk. Derpå over grænsen ved  Sæd og videre langs den Tyske grænse til Tarp.

Mandag den 4. maj 2015.
Først kørte vi til Kruså for at ringe til Inga og Regnar, men Inga havde det ikke godt, så besøget hos dem blev derfor aflyst, og vi kunne begynde vores indkøbsdag med et besøg hos Otto Duborg, Fleggård, Calle og PRISS, og så hjem til eftermiddagskaffe på hotellet.

Tirsdag den 5. maj 2015.
Hjemturen gik over Kruså med et besøg hos Fleggård for at få nogle øller med hjem.
Derfra gik turen hjemover i  et stræk til rastepladsen ved Slagelse hvor vi spiste vore  mad i det fri, før vi kørte de sidste 120 km. hjem, hvor vi var kl. 14,00

Turen i sin helhed.

Det var en rigtig dejlig tur med mange spændende oplevelser og smukke oplevelser af det danske landskab,
og besøg hos familie og venner, og så var vi så heldige at alt det regn der blev talt meget om gik uden om os, eneste voldsomme regn og haglvejr vi oplevede var medens vi sad og drak kaffe på "Pinehus Hotel".